19/11/17

ΛEΦ [Νο 1, 1923]

(επιμέλεια Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκι)
ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ LEΦ (ΑΡΙΣΤΕΡΟ ΜΕΤΩΠΟ)

Τι πολεμάει το ΛΕΦ
Η χρονιά 1905. Και μετά, η αντίδραση. Η αντίδραση εγκαταστάθηκε με την αυταρχία, και τη διπλή καταπίεση του εμπόρου και του ιδιοκτήτη εργοστασίου
Η αντίδραση δημιούργησε την τέχνη και τη ζωή σύμφωνα με την εικόνα και τα γούστα της. Την τέχνη των Συμβολιστών (Μπέλι, Μπαλμόντ), των μυστικιστών (Τσουλκόφ, Γκίππιους), των σεξουαλικά ψυχοπαθών (Ροζάνοφ) – τη ζωή των μικροαστών και των Φιλισταίων.
Τα επαναστατικά κόμματα χτυπούσαν την καθημερινότηταˑ η Τέχνη επαναστάτησε για να χτυπάει το γούστο.
...
Η πρώτη ιμπρεσσιονιστική αναλαμπή ήταν το 1909 (η συλλογή Μια Παγίδα για τους Δικαστές). Το φύσημα την κράτησε για τρία χρόνια.
Και το φύσημα έφερε τον Φουτουρισμό.
Το πρώτο βιβλίο της Ένωσης των Φουτουριστών ήταν το Ένα χαστούκι στα Μούτρα του Κοινού Γούστου (1914, Burliuk, Kamensky, Kruchenykh, Mayakovsky, Khlebnikov).
Η παλιά τάξη έκανε μια ορθή εκτίμηση της εργαστηριακής εργασίας αυτών, των αυριανών δυναμιτιστών.
Στους φουτουριστές απάντησαν με λογοκριτικές περικοπές, απαγορεύσεις εκδηλώσεων, το γαύγισμα και το γρύλλισμα συνολικά του Τύπου.
Εννοείται, ότι ο καπιταλιστής ποτέ δεν σπονσονάριζε τους στίχους-μαστίγιά μας, τα σκλήθρα-πινελιές μας).
Περικυκλωμένοι από ένα τοπικιστικό τρόπο ζωής, οι Φουτουριστές ήταν αναγκασμένοι να προκαλούν, με κίτρινες μπλούζες και βαμμένα πρόσωπα.
Αυτές, οι ασφαλώς μη-ακαδημαϊκές μέθοδοι πάλης, ένα προμήνυμα της επερχόμενης εφόδου, σύντομα απομάκρυναν τους εστέτ έδιωξαν τους εστέτ, που στην αρχή τους ακολούθησαν (Καντίνσκι, Βαλές Καρό κ.ά...
Ο πόλεμος του 1914 ήταν η πρώτη δοκιμασία του δημόσιου πνεύματος.
...
Οι Ρώσοι Φουτουριστές ήταν οι πρώτοι και οι μόνοι στο χώρο της ρωσικής τέχνης που, καλύπτοντας τις κλαγγές των αοιδών του πολέμου (Γκοροντέτσκι, Γκοιμιλιόφ), καταράστηκαν τον πόλεμο και πολέμησαν ενάντιά του με τα όπλα της τέχνης (Ο Πόλεμος και η Ειρήνη του Μαγιακόφσκι).



Η Επανάσταση του Φλεβάρη βάθυνε το ρήγμα, διασπώντας τον Φουτουρισμό σε «δεξιό» και «αριστερό».
Οι δεξιοί έγιναν τα ηχεία για τον απόηχο των χαρών της Δημοκρατίας... )
Οι αριστεροί, αναμένοντας τον Οκτώβρη, βαφτίστηκαν «Μπολσεβίκοι της τέχνης».
...
Οδηγήσαμε τους φοιτητές στην έφοδο της ακαδημίας.
Πέρα από την οργανωτική μας δουλειά, παραγάγαμε τα πρώτα πραγματικά έργα τέχνης της Οκτωβριανής εποχής: Το Μνημείο της Τρίτης Διεθνούς του Τάτλιν, (Μυστήριο-Μπουφ σε σκηνοθεσία του του Μέϊερχολντ), το κείμενο Στένκα Ραζιν, του Καμένσκι, οι παραστάσεις του Μέϊερχολντ, και μαζί με τους κονστρουκτιβιστές, χάρη στην εμπειρία που είχαμε αποκτήσει, δημιουργούσαμε καλλιτεχνικά έργα σύμφωνα με την αγκιτάτσια που απαιτούσε η επανάσταση: αφίσες, εφημερίδες τοίχου, φυλλάδες, και άλλα.
Για την υποκίνηση των ιδεών μας, οργανώσαμε την έκδοση της εφημερίδας Η Τέχνη της Κομμούνας και περιοδεύαμε σε εργοστάσια και βιομηχανίες για συζητήσεις και αναγνώσεις.
Οι ιδέες μας κέρδισαν το εργατικό κοινό. Οι αίθουσες γεμίζανε σε κάθε εκδήλωση που οργανώναμε/κάναμε σε όλη την επικράτεια.
……
Τελικά, καθώς υποχωρούσε η αντίληψη ότι η Σοβιετική κυβέρνηση θα ήταν μια παρένθεση δύο εβδομάδων, οι ακαδημαϊκοί άρχισαν να χτυπούν την πόρτα των κομισαριάτων
Η Σοβιετική κυβέρνηση, δεν πήρε το ρίσκο να τους χρησιμοποιήσει σε υπεύθυνα πόστα, τους παραχώρησε, μάλλον στα ευρωπαϊκά τους ονόματα, τις πίσω αυλές το πολιτισμού και της εκαπάιδευσης.
Η καταδίωξή μας άρχισε από εκεί, και το λαμπρό αποτέλεσμα ήταν να κλείσει το έντυπο Η Τέχνη της Κομμούνας, κ.ο.κ.
Η κυβέρνηση, με τα προβλήματα του πολέμου και την οικονομική κατάρρευση, δεν ασχολήθηκε πολύ με αισθητικές αντιμαχίες, προσπάθησε να μην γίνεται πολύ φασαρία στα μετόπισθεν) και να μας συνετίσει χάρη σεβασμού στα «μεγάλα ονόματα».

Τώρα που ο πόλεμος και η πείνα υποχώρησαν, το         ΛΕΦ πρέπει να προβάλλει το πανόραμα της τέχνης της Ρωσικής Σοβιετικής Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας, να καθιερώσει την προοπτική της και να καταλάβει τη θέση που μας αξίζει.
Από την 1η του Φλεβάρη 1923:
Ι. Προλεταριακή Τέχνη. Ένα μέρος του έχει παρακμάσει σε κρατικούς συγγραφείς, επιβάλλοντας τη γραφειοκρατική γλώσσα και την επανάληψη του πολιτικού ΑΒΓ. Ένα άλλο μέρος του έχει υποπέσει στην επιρροή του ακαδημαϊκού τρόπου, και μόνο κατ’ όνομα η οργάνωσή τους θυμίζει Οκτώβρη. Το τρίτο και καλλίτερο μέρος του, πιστεύουμε, μετεκπαιδεύεται – μετά τους ροζ Μπέλι – με τα δικά μας έργα... και θα βαδίζει στο πλευρό μας στο μέλλον..
ΙΙ. Επίσημη Λογοτεχνία. Όσον αφορά τη θεωρία της τέχνης), ο καθένας έχει την προσωπική του γνώμη: ο Οσίνκι επαινεί την Αχμάτοβα, ο Μπουχάριν επαινεί τον Πίνκερτον. Από πρακτική άποψη, τα περιοδικά προβάλλουν μόνο τα ονόματα που πουλάν καλλίτερα.
ΙΙΙ. Η «Νεώτερη» λογοτεχνία, (των Σεραπιστών, Πιλνυάκ κτλ.). Έχοντας υιοθετήσει και αραιώσει μέρη της τεχνικής μας, την καρυκεύουν με συμβολιστές και με σεβασμό και δυσκολία, την προσαρμόζουν στο ελαφρύ ύφος της ΝΕΠ λογοτεχνίας [στα αναγνώσματα εποχής της Νέας Οικονομικής Πολιτικής].
IV. Αλλαγή στα Ορόσημα: Από τη Δύση αναμένεται η εισβολή των διασημοτήτων, που επήραν εκεί τη φώτιση. Ο Αλεξέι Τολστόι ήδη γυαλίζει το άσπρο άλογο των Απάντων του για μια θριαμβική είσοδο στη Μόσχα.
V. Τέλος –παραβιάζοντας την ευπρεπή προοπτική– σε διάφορες γωνιές υπάρχουν αριστερά άτομα και ομάδες (H θεατρική του Μέϊερχολντ, του άλλοτε Κύκλου Οπογιάζ της Πετρούπολης για τη μελέτη της Λογοτεχνίας, και άλλοι). Μερικοί, προσπαθούν ηρωικά να οργώσουν μονάχοι το απίστευτα δύσκολο παρθένο έδαφος. Άλλοι, ακόμα ξεχερσώνουν το παρελθόν, με τις λίμες των στίχων τους κόβουν τις αλυσίδες του παλιού.
Το LEΦ πρέπει να ενώσει τις αριστερές δυνάμεις σε μία. To ΛEΦ πρέπει να επιθεωρήσει τις τάξεις του, να πετάξει ό,τι απομένει από το παρελθόν που έχει κολλήσει πάνω του. Πρέπει να δημιουργήσει ένα ενωμένο μέτωπο, να ανατινάξει το παλιό, να παλέψει για την ενσωμάτωση της νέας κουλτούρας.
Θα λύσουμε τα προβλήματα της τέχνης όχι με την πλειοψηφία των ψήφων ή με κάποιο μυθικό αριστερό μέτωπο, που υπάρχει σήμερα μόνο σαν ιδέα, αλλά με πράξη και ενέργεια της επιτροπής δράσης, η οποία χρόνο με το χρόνο καθοδηγεί την εργασία της αριστεράς και εκείνων που την οδηγούσαν πάντα ιδεολογικά.

Η Επανάσταση μας έμαθε πολλά.
Το ΛEΦ ξέρει.
Το ΛEΦ θα:
Στην εργασία ενδυνάμωσης των επιτευγμάτων της Οκτωβριανής Επανάστασης και της ενδυνάμωσης της αριστερής τέχνης, το ΛEΦ θα υποκινήσει την τέχνη με τις ιδέες της κομμούνας, ανοίγοντας το δρόμο για το αύριο.
Το ΛEΦ θα υποκινήσει τις μάζες με την τέχνη μας, δημιουργώντας εντός τους μια οργανωμένη δύναμη.
Το ΛEΦ θα αποδείξει τις θεωρίες μας με δραστήρια τέχνη, ανεβάζοντάς την ως το επίπεδο της εξαιρετικά εξειδικευμένης εργασίας.
Το ΛEΦ θα παλέψει για την τέχνη-οικοδόμηση της ζωής
Δεν διεκδικούμε το μονοπώλιο στην επανάσταση της τέχνης. Θα ξεκαθαρίσουμε τα πράγματα μέσα από την άμιλλα.
Πιστεύουμε πως μέσα από τη σωστή μας αγκιτάτσια, και τη δύναμη των έργων που παράγουμε, θα αποδείξουμε: είμαστε στο σωστό δρόμο προς το μέλλον.
Ν. Ασέεβ, Β. Αρμπάτοβ, Ο. Μπρικ, Β. Μαγιακόφσκι, Σ. Τετριάκοβ, Ν. Τσούζακ

***

ΠΟΙΟΥΣ ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΕΙ ΤΟ ΑΡΙΣΤΕΡΟ ΜΕΤΩΠΟ;

Αυτό είναι για μας.
Σύντροφοι του ΛEΦ!
Γνωρίζουμε: εμείς οι αριστεροί μάστορες, ήμαστε οι καλλίτεροι εργάτες της σύγχρονης τέχνης.
...
Είναι ξεκάθαρο: η γλιστερή, σφαιρική κοιλιά της μπουρζουαζίας ήταν ένα κακό μέρος για χτίσιμο.
Στην επανάσταση μαζέψαμε ένα πλήθος από αλήθειες, μελετήσαμε τη ζωή, αναλάβαμε αναθέσεις για την πιο πραγματική κατασκευή των για αιώνες)
Η γη που τραντάζεται από τη βουή του πολέμου και της επανάστασης είναι ένα δύσκολο έδαφος για μεγαλειώδεις κατασκευές. Προς το παρόν, βάζουμε τις φόρμουλές μας στο φάκελο, βοηθώντας στην ενδυνάμωση των επαναστατικών ημερών.
Τώρα δεν υπάρχει η σφαίρα της μπουρζουάδικης κοιλιάς.
Έχοντας σαρώσει με την επανάσταση την παλιατσαρία, καθαρίσαμε το έδαφος για τα εργοτάξια της τέχνης.
Δεν υπάρχουν σεισμοί.
Τσιμενταρισμένη με αίμα, η Σοβιετική Ένωση στέκει γερά.
Ήρθε η ώρα να καταπιαστούμε με τα μεγάλα.
Η σοβαρότητα της σχέσης μας με τον εαυτό μας είναι το μόνο στέρεο θεμέλιο της δουλειάς μας.
Φουτουριστές!
Οι υπηρεσίες σας στην τέχνη είναι μεγάλες: μη νομίζετε ωστόσο ότι μπορείτε να ζείτε τη ζωή σας με τους τόκους της χθεσινής επαναστατικότητας. Με την σημερινή εργασία σας, αποδείξτε πως η έκρηξη δεν ήταν μια απελπισμένη κραυγή μιας πληγωμένης ιντελιγκέντσιας, αλλά η μάχιμη-δουλειά ώμο με ώμο με όλους όσοι επιδιώκουν τη νίκη της κομούνας.
Κονστρουκτιβιστές!
Προσέξτε μη γίνετε η επόμενη αισθητική σχολή. Ο Κονστρουκτιβισμός μόνο στην τέχνη είναι μηδέν. Το ζήτημα που τίθεται είναι για την ίδια την ύπαρξη της τέχνης. Ο Κονστρουκτιβισμός πρέπει να γίνει η υψηλότερη φορμαλιστική μηχανολογία όλης της ζωής. Ο Κονστρουκτιβισμός στην υπηρεσία παραγωγής βουκολικών ειδυλλίων είναι ανοησίες.
Οι ιδέες μας πρέπει να συμβαδίζουν με το σήμερα.
Προντουκτιβιστές!
Προσοχή μη γίνετε μοναχικοί τεχνίτες. Διδάσκοντας τους εργάτες, μάθετε από τον εργάτη. Το να επιβάλετε αισθητικούς κανόνες στο εργοστάσιο από το στούντιό σας, απλώς γίνεστε πελάτες. Η σχολή σας είναι το εργοστάσιο.
Μέλη του Οπογιάζ!
Η φορμαλιστική μέθοδος είναι το κλειδί για τη μελέτη της τέχνης. Κάθε ψείρα-ρίμα πρέπει να καταγραφεί. Προσέξτε όμως μήπως πιάνετε ψείρες στο κενό. Μόνο σε συνδυασμό με την κοινωνιολογική μελέτη της τέχνης η δουλειά σας θα γίνει όχι μόνο ενδιαφέρουσα αλλά και χρήσιμη.
Μαθητευόμενοι!
Προσοχή μην προβάλλετε τυχαίες διαστρεβλώσεις ημιμαθών ανθρώπων ως πρωτοτυπίες, ως την τελευταία λέξη της τέχνης. Η πρωτοτυπία των ντιλετάντηδων είναι ένα τραίνο πάνω σε πόδια κότας. Μόνο στη μαεστρία ανήκει το δικαίωμα να πετάξει από τη μέση το παλιό.
...
Όλοι μαζί!
Πηγαίνοντας από τη θεωρία στην πράξη, σκεφτείτε τη μαεστρία και την επαγγελματική εξειδίκευση.
Η σκιτζίδικη δουλειά από νέους που έχουν τη δύναμη να παράγουν μεγάλα πράγματα, είναι πιο απεχθής από εκείνη των αδύναμων ακαδημαϊκών.
Μάστορες και μαθητευόμενοι του ΛEΦ!
To ερώτημα της ύπαρξής μας αποφασίζεται. Η μεγαλύτερη ιδέα θα πεθάνει αν δεν της δώσουμε μορφή με δεξιότητα.
Οι πιο καλλιτεχνικές μορφές θα μείνουν μαύρες κλωστές στη μαύρη νύχτα, θα εγείρουν μόνο την δυσαρέσκεια και τον εκνευρισμό εκείνων που σκοντάφτουν πάνω τους αν δεν τις εφαρμόσουμε στη μορφοποίηση της τρέχουσας ημέρας, της μέρας της επανάστασης.
Το LEF είναι σε επιφυλακή.
Το ΛEΦ είναι η άμυνα όλων των δημιουργών.
Το ΛΕΦ είναι σε επιφυλακή.
Το ΛΕΦ απορρίπτει όλους όσοι πάγωσαν στο χρόνο, όλους τους εστέτ, όλους τους αποθησαυριστές.
ΛΕΦ 

[Μετάφραση-επιμέλεια: Ευγενία Κριτσέφσκαγια, Τζίνα Πολίτη]

Δεν υπάρχουν σχόλια: