|
Νίκος Καχριμάνης, 2024, Clió 1, αρχειακή εκτύπωση, 42 x 59,4 εκ. |
ΑΠΟ ΤΙΣ ΦΥΣΙΚΟΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Του Χρήστου Λάσκου*
JAMES GLEICK, Ταξίδι στον χρόνο - Η ιστορία, εκδόσεις
Τραυλός, σελ. 450
Ένα σακούλι έχει στην πλάτη του ο
χρόνος, κύριέ μου, κι εκεί οβολούς μαζεύει για τη λησμονιά
Ουίλιαμ Σέξπιρ
Ο Χάιντεγκερ ισχυρίζονταν ότι
«[α]ντιλαμβανόμαστε τον χρόνο μόνο επειδή γνωρίζουμε ότι θα πεθάνουμε». Ο
Πλάτων όριζε τη φιλοσοφία ως «μελέτη θανάτου». Αν ακολουθήσουμε αυτήν τη γραμμή
σκέψης δίνουμε στον χρόνο μια ανεξάλειπτα υπαρξιακή διάσταση, που εξηγεί,
νομίζω, το γεγονός πως η φιλοσοφική, αλλά και η επιστημονική, έρευνα σχετικά με
τον χρόνο είναι συχνά τόσο παθιασμένη.
Υφίσταται, όμως, ο χρόνος; Ή είναι
μια ψευδαίσθηση, όπως υποστήριξε κάποτε ο Αϊνστάιν; Αν δεν είναι τίποτε
περισσότερο από μια τέταρτη μαθηματική διάσταση t πλάι στις τρεις χωρικές, που όλοι
γράψαμε στα μαθητικά μας χρόνια ως x, ψ, z,
θα μπορούσαμε βάσιμα να πούμε πως η υπαρξιακή αχλύς, που τον περιβάλλει,
είναι μια ποιητική εμμονή ευαίσθητων ψυχών. Τότε το δίκιο θα ήταν με τον
Αϊνστάιν και όχι με τον Χάιντεγκερ. Αφήστε που ο πρώτος είναι και
συμπαθέστατος, ενώ ο άλλος ήταν κατάμαυρος ναζιστής.
Βέβαια, αν αποδεχτούμε την ομοιότητα
του χρόνου με τον χώρο τότε είναι πολλά τα λογικά προβλήματα, που προκύπτουν,
με πιο προφανές για όλους το γεγονός πως, ενώ στον χώρο δεν απαγορεύεται η
κίνηση σε οποιαδήποτε κατεύθυνση, ο χρόνος εμφανίζεται πλήρως μονόδρομος.
Μετέβην ήδη από την παιδική μου ηλικία στην τωρινή, δεν μπορώ, όμως, να
ξαναγυρίσω στον παιδικό μου εαυτό. Όσο κι αν μερικοί βαυκαλίζονται πως είναι
αιώνια παιδιά, όλα δείχνουν πως ο χρόνος είναι αμείλικτος και ασταμάτητος.
Τι θέλει να υπογραμμίσει τότε η
δήλωση πως ο χρόνος αποτελεί ψευδαίσθηση; Πρώτα απ’ όλα πως δεν είναι απόλυτο
μέγεθος. Δεν υπάρχει κανένα κοσμικό ρολόι, που να μετράει τον χρόνο σε όλη την
κλίμακα του σύμπαντος, δεν υπάρχει ρολόι του Θεού. Ο ίδιος ο Θεός έχει μια
σχετική προσέγγιση της χρονικότητας. Είναι αιώνιος, βέβαια. Που δεν σημαίνει
πως υπάρχει από πάντα και για πάντα, αλλά ότι βρίσκεται εκτός του χρόνου.
Ο χρόνος είναι καταστατικά σχετικός.
Στη γλώσσα της φυσικής, «εξαρτάται από το σύστημα αναφοράς», που επιλέγουμε για
τη μέτρησή του. Ένα κινούμενο σώμα βιώνει βραδύτερα την «ροή» του σε σχέση με
ένα «ακίνητο». Αν, μάλιστα, η ταχύτητά του είναι κοντά σε αυτήν του φωτός, η
απόκλιση των μετρήσεων είναι μεγάλη έως ιλιγγιώδης. Για το κινούμενο σώμα
περνούν μήνες, ενώ για το «ακίνητο» χρόνια, αιώνες ή δισεκατομμύρια έτη. Ή κι
ακόμη περισσότερα, τείνοντα στο άπειρο.